Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Սրտով, հավեսով արված ամեն բան ստեղծագործություն է»

«Սրտով, հավեսով արված ամեն բան ստեղծագործություն է»
03.07.2015 | 10:57

«Իրատեսի» հյուրը ՀՀ ժողովրդական նկարիչ ՌՈՒԲԵՆ ԱԴԱԼՅԱՆՆ է, ում 85-ամյակի առթիվ վերջերս բացվեցին անհատական ցուցահանդեսներ Հայաստանի նկարիչների միության և ժամանակակից արվեստի թանգարանի ցուցասրահներում:

«ԿԱՆ ՀԱՋՈՂՎԱԾ ԳՈՐԾԵՐ, ՀԱՆՃԱՐԵՂ ԳՈՐԾԵՐ ԵՎ ՎԱՏ ԳՈՐԾԵՐ»


-Պարոն Ադալյան, ժամանակակից արվեստի թանգարանում Ձեր ցուցահանդեսի բացման ժամանակ բողոք կար արվեստագետների մեջ, որովհետև հավաքված բազմությունը մեծ չէր: Ձեր ստեղծագործական կյանքի ո՞ր շրջանում եք բավարարված եղել հասարակության ուշադրությամբ:
-Այդպիսի շրջան չի եղել, որ իմ գործերի մասին բավականաչափ խոսեն, գրեն, արձագանքեն: Մի քիչ փակ վիճակ է եղել միշտ էլ այդ առումով: Կարող են մտածել, որ ես նեղացած եմ, բայց ասում եմ այն, ինչ կա: Եվ սա վերաբերում է ոչ միայն ինձ: Եթե տվյալ նկարիչը չի համապատասխանել հասարակության պատկերացումներին, մնացել է չճանաչված: Սովորաբար 90 տոկոսը մի կողմում է, ինչ-որ փոքրիկ խումբ՝ մյուս: Երևի այդպես պիտի լինի: Այդ փոքր խումբը չպիտի համապատասխանի հասարակության, ժամանակի չափանիշներին: Եթե այդ խմբի մարդը հայտնվում է ինչ-որ միջավայրում, ինչ-որ սեղանի շուրջ, նա կա՛մ լռում է, կա՛մ թողնում-հեռանում: Որովհետև բոլոր նրանք, ովքեր իր շուրջն են գտնվում, իրար լավ հասկանում են, միայն ինքն է օտար, ոչ մի կապ չունի մյուսների հետ, ու նրանք էլ ոչ մի կապ չունեն իր հետ: Անհատները, լավ թե վատ, սիրված, թե չսիրված, միշտ էլ գոյություն են ունեցել, և չեն ընդունվել ամբոխի կողմից: Նրանց ընդունել-հասկացել է մի քանի հոգի: Եվ ես հանգիստ եմ նայում այդ բաներին: Ես գիտեմ, որ դա միայն իմ խնդիրը չէ, դա բոլոր անհատականությունների խնդիրն է:
-Ի՞նչ ասել է 60-ականների ավանգարդ կերպարվեստ՝ այդ երևույթի ներսում եղած, այդ երևույթն իր ստեղծագործությամբ պայմանավորած նկարչի գնահատականով:
-Ես չեմ ընդունում այդպիսի բաժանումները՝ 50-ականների արվեստ, 60-ականների արվեստ, 70-ականների արվեստ… 20-րդ դարի մեծագույն նկարիչներից մեկն ասել է, որ չկա հին և նոր արվեստ, որ կան հաջողված գործեր, հանճարեղ գործեր և վատ գործեր: Վատերը շա՜տ շատ են, իսկ լավը միշտ քիչ է լինում: 70-ականներին երիտասարդ մի նկարիչ ինձ հետ զրուցելիս հայտարարեց, թե Ռուբենսը և Ռեմբրանդը շատ վատ նկարիչներ են: Ահա այդ ժամանակի ընկալումը: Ի՞նչ ասեի այդ մարդուն. ցույց տվեցի դուռը, և այդուհետ իմ ու նրա միջև որևէ զրույց տեղի չունեցավ, մենք ընդամենը բարևում էինք իրար:

«ԻՆՉ ԷԼ ԱՆՈՒՄ ԵՄ, ԵՍ ԵՄ ԱՆՈՒՄ, ԹԵՄԱՆԵՐՆ ԻՄ ՄԻՋՈՎ ԵՆ ԱՆՑՆՈՒՄ»


-Ձեր «Կարբիդագործները» մեծադիր կտավը սոցիալիստական գաղափարախոսությանը, խորհրդային ժամանակաշրջանի պահանջներին տուրք տալու փա՞ստ է:
-Այդ գործն ունի իր պատմությունը: Այնպիսի պատմություն, որի մասին կարելի է գիրք գրել: Այդ նկարն արել եմ ինստիտուտն ավարտելուց մեկ տարի հետո՝ 1957-ին: Ես պատվեր էի ստացել անելու նկար՝ Հայաստանի գործարանների, արդյունաբերության թեմայով կազմակերպվող ցուցահանդեսի համար: Ինձ հետ կնքել էին պայմանագիր: Ես մեկնեցի Ալավերդի` տեսնելու այդ կարբիդագործներին: Նման թեմատիկայով երբեք չէի նկարել: Բայց երբ մտա այդ հանքերը, երբ տեսա այդ մարդկանց, այն պայմանները, որում աշխատում են նրանք, ինձ թվաց, թե Դանտեի «Դժոխքում» եմ: Ես սարսռացի, բայց որոշեցի, որ պիտի նկարեմ այդ տեսարանը և պիտի նկարեմ այնպես, ինչպես կնկարեի մեկ ուրիշ թեմատիկայով. նույն ոգով, նույն ներշնչանքով: Թատերական ինստիտուտում ինձ տարածք տրամադրեցին՝ աշխատելու համար: Երբ արդեն ավարտել էի նկարը, իմ աշխատասենյակի դուռը բացվեց, և շեմին հայտնվեց մի պաշտոնյա, որը ռուսերեն ասաց աննախադեպ, չլսված բան. «Այս նկարը հակահիգիենիկ, է: Չի կարելի այդպիսի շոգին սառը ջուր խմել»: Այսպիսի գնահատական կարելի՞ է տալ նկարին: ¥Ի դեպ, Դելակրուային էլ քննադատել են, թե իբր ավելով է նկարում¤: Ի՞նչ է նշանակում «հակահիգիենիկ» նկար: Եվ երկու օր անց, երբ պիտի բացվեր ցուցահանդեսը, պարզվեց, որ իմ աշխատանքը կախված չէ, թեև այն ընդունել էր մասնագիտական հանձնաժողովը: Ինձ վճարեցին պայմանագրով սահմանված հոնորարը, բայց նկարն այդպես էլ չցուցադրվեց՝ այն պատճառաբանությամբ, որ նկարի հետին պլանում պատկերված ֆիգուրների գլուխները փոքր են: Այս էլ այսպես վերջացավ: Նկարս հանձնվեց ի պահ Հայաստանի պատկերասրահին: Տարիներ անց այն մարդիկ, ովքեր քննադատել էին նկարս, սկսեցին գովասանքով հիշել: Բայց այդ նկարի դժվար ճակատագիրը չավարտվեց: Երևանից այն ուղարկեցին Էջմիածնի պատկերասրահ: Հետո վերացավ այդ պատկերասրահը, ու նկարս կրկին վերադարձվեց Երևան: Երբ այս ցուցահանդեսին որոշեցի վերջապես ցուցադրել նկարն առաջին անգամ, գնացի պատկերասրահ, տեսա նկարս անմխիթար վիճակում, գետնին փռված, առանց շրջանակի: Այդ վիճակն ինձ, իհարկե, զարմացրեց ու զայրացրեց: Եվ որքան էլ փորձեցի պարզել, թե ում մեղքով է նկարս հայտնվել այդ վիճակում, ոչինչ չստացվեց: Երևանից մեղքը գցեցին Էջմիածնի պատկերասրահի վրա, Էջմիածնից՝ Երևանի: Ես հասկացա, որ սա մի մութ, անհասկանալի պատմություն է, որից դժվար է գլուխ հանել, և որոշեցի «Կարբիդագործները» այդպես անշրջանակ էլ ցուցադրել նկարիչների տանը:
-Նկարներն էլ մարդկանց նման ունեն իրենց ծանր կամ երջանիկ ճակատագիրը, այո՞:
-Իհարկե: Եվ «Կարբիդագործները» միակ աշխատանքը չէ, որ ունեցել է ծանր ճակատագիր: Բավական ձգձգված պատմություն կա նաև՝ կապված 1988-ին արված «Հիրոսիմա» կտավի հետ: Դա ևս եղել է պայմանագրային գործ, ցուցադրվել՝ ի տարբերություն «Կարբիդագործների»: Ե՛վ քննադատվել է, և՛ հանդիպել բազմաթիվ խոչընդոտների, և՛ արժանացել պարգևի, և՛ վնասվել անբարենպաստ պայմանների պատճառով, և այլն, և այլն: Սա, իհարկե, իմ պատմությունն է, ես պիտի այս մասին գրեի:
-Ձեր ստեղծագործության բոլոր փուլերում առկա է ձիերի թեման: Ձին ժողովրդի պատկերացումների մեջ իմաստնության, բարության, երազանքներն ի կատար ածելու խորհրդանիշն է: Ձեր «Վազք» (1972 թ.) և «Դոփյուն» (1973 թ.) գործերում ձիերն ագրեսիվ են, ավելի շատ գայլակերպ, սարսափազդու երախներով: Ինչո՞ւ:
-Ես ինչպե՞ս բացատրեմ: Ձիերի պատմությունն իմ պատմությունն է: Ձիերը կատաղած են, որովհետև ես ինքս եմ կատաղած, տարբեր կռիվների մեջ: Նկարչությունը կատարվածն է: Թե կատարվածն ինչո՞ւ է այսպես կամ այնպես, կարևոր չէ: Թեմատիկ առումով ոչ մի նշանակություն չունի՝ ձի ես նկարում, մարդ, թե մեկ ուրիշ բան: Ինձ համար թեման նշանակություն չունի: Ինչ էլ անում եմ, ես եմ անում, չէ՞, թեմաներն իմ միջով են անցնում: ՈՒրեմն իմ «ես»-ն արտահայտվում է այդ թեմաների մեջ:


«ԵՍ ԿԱՆԽԱԶԳՈՒՄ ԵՄ ԿԱՏԱՐՎԵԼԻՔԸ»


-1987-ի «Ռոբոտ» աշխատանքում կնոջ հետ համբուրվող ռոբոտ եք պատկերել: Դուք ցանկացել եք կնոջը մղել կարեկցելո՞ւ, սիրելո՞ւ ռոբոտ տղամարդուն, թե՞ վերջինիս դատապարտել՝ ռոբոտի վերածվելու համար:
-Երկուսն էլ ռոբոտ են, նշանակություն չունի՝ տղամարդ է, թե կին: Իրավիճակն է ռոբոտային, երևույթը: Սա է այդ նկարի ասելիքը:
-Ինքնադիմանկարներում Դուք տարբեր եք: Մի դեպքում կա որոշակի դեմք, կերպար, այլ դեպքերում բազմաթիվ թեմաների խառնաշփոթ է: Դուք Ձեր իսկ ընկալումներում տարբե՞ր եք:
-Նայած թե երբ եմ նկարել, որ հոգեվիճակի մեջ եմ նկարել: Ես ինձ կնկարեմ, թե ուրիշ մի բան, իմ տրամադրությունն եմ արտահայտում: Ձևը փոխվում է, բայց ես մնում եմ ինքս ինձ հավատարիմ, ինքս ինձ նման: Զգացմունքների առումով ես նույնն եմ թե՛ դիմանկարներում, թե՛ ձիերի դեպքում, թե՛ աբստրակտ գործերում: Ես չեմ ուզում, որ բոլորն ամեն ինչ հասկանան իմ նկարներում. դա հնարավո՞ր բան է, իհարկե՝ ոչ:
-Իսկ նկարիչն ինքը մինչև վերջ հասկանո՞ւմ է իր նկարածը, թե՞ իր համար էլ են մնում անհասկանալի բաներ, թե՞ արդեն պատրաստի նկարում ինքն էլ է իր համար անում նոր բացահայտումներ:
-Լինում են բաներ, երբ նկարիչն աշխատանքի պահին դեռ չի գիտակցում: Բայց կարճ ժամանակ անց հասկանում է: Կարևորն այն է, որ նա անի այն, ինչ իր միջից է գալիս: Դա կարմիր թելի պես անցնում է իր բոլոր ստեղծագործություններում: Եվ բոլոր մարդիկ չեն կարող դա տեսնել, հասկանալ: Ես սա շատ լավ գիտեմ և մարդկանցից չեմ նեղանում:
-1988-ին արված «Տեսիլք» աշխատանքը՝ Հիսուսի կերպարով, մինչև երկրաշա՞րժն է նկարվել:
-Այո՛: Ես կանխազգում եմ կատարվելիքը, թող տարօրինակ չթվա: Եվ դա շատ դետալներում է արտահայտված: Ի՞նչ կարող եմ անել. նկարում եմ այն, ինչ զգում եմ:


«ՄԱՐԴԿԱՆՑ 90 ՏՈԿՈՍՆ ԱՊՐՈՒՄ Է ԱՌՆԵԼ-ԾԱԽԵԼՈՎ, ԲԱՅՑ ՀՈ ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆԸ ԴՐԱ՞ՆՑ ՉԻ ՀԻՇԵԼՈՒ»


-1987-ի «Մեր քաղաքի մեղեդին» աշխատանքում թավջութակահարը սավառնում է քաղաքի վրայով: Այսօր ովքե՞ր են սավառնում մեր քաղաքի վրայով, ո՞րն է մեր այսօրվա քաղաքի մեղեդին:
-Չեմ կարող ինձ կեղծել: Պիտի նկարեմ այն, ինչ նստած է իմ մեջ: Իսկ իմ մեջ նստած է դրամա:
-Մեր ապրած ժամանակն էլ բավականաչափ հիմքեր տալիս է այդ դրամայի համար, այնպես չէ՞:
-Իհարկե այդպես է: Ամբոխը չի զգում այդ դրաման, բայց եզակի անհատներն զգում են, ապրում:
-Ամբոխի և անհատի հակադրությունը հայկակա՞ն միջավայրում է առավել շեշտադրված, թե՞ համաշխարհային, համամարդկային:
-Դա համաշխարհային, համամարդկային երևույթ է: Եվ իր արտահայտությունն ունի արվեստում՝ նկարչության, գրականության, երաժշտության մեջ: Բոլոր մարդկանց մեջ էլ ի ծնե դրված է ստեղծագործելու ձիրքը, բայց բոլորը չէ, որ մնում են դրան հավատարիմ: Ստեղծագործողը միայն նա չէ, ով նկարում է, երգում, պարում: Ստեղծագործողը նա է, ով, օրինակ, ներշնչանքով հատակ է լվանում: Ոչ թե լվանում է, որովհետև ստիպված է, որովհետև դրա դիմաց իրեն պիտի վճարեն, ոչ թե այդ գործն անում է զոռով-շառով, մի կերպ, այլ անում է՝ իր արածի կարևորությունը հասկանալով, ստեղծագործաբար: Այո՛, հատակ լվանալն էլ է ստեղծագործություն: Սրտով, հավեսով արված ամեն բան ստեղծագործություն է: Կան ստեղծագործողներ և չստեղծագործողներ: Մարդկանց 90 տոկոսն ապրում է առնել-ծախելով, բայց հո պատմությունը դրա՞նց չի հիշելու: Մենք մարդկության պատմության ընթացքի մեջ մի տասը-քսան անուն ենք հիշում ու գնահատում՝ փիլիսոփաների, արվեստագետների: Մենք Հունաստանի մասին խոսելիս հիշատակում ենք այն մի խումբ փիլիսոփաներին, ովքեր անմահացել են պատմության մեջ: Նույնն է և բոլոր մյուս ազգերի, պետությունների դեպքում: Հայաստանում այդպես չէ՞: Ո՞Ւմ անուններն ենք հիշում՝ մտավորականների, արվեստագետների: Հիմա ես գալիս էի Դերենիկ Դեմիրճյանի տուն-թանգարան, որի ճանապարհը փակել են առևտրականները, մանր-մունր գործարարներն ու դրանց գովազդող անճաշակ ցուցանակները: Բայց պատմությունը ո՞ւմ է հիշելու: Իհարկե, Դեմիրճյանին, ոչ թե էդ առնող-ծախող աննշան մարդկանց: Սա է մարդկության պատմության օրենքը: Մենք որևէ ազգի մասին խոսելիս նախ հիշատակում ենք մշակույթի մարդկանց, ոչ թե պատերազմների, հեղափոխությունների ժամանակ ինչ-որ հաղթանակներ տարածներին՝ սկսած Ալեքսանդր Մակեդոնացուց, Նապոլեոնից մինչև Հիտլեր ու Ստալին: Ժողովրդին ճանաչում ես իր մշակույթով:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1399

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ